Autor, Redaktor: Sue Palmer,

2014, wydanie 1, format 190 x 245, objętość 130 str., oprawa miękka

Ta książka nauczy cię podstaw i technik masażu, abyś mógł masować własnego konia. Nauczysz się stosować poszczególne techniki  masażu w celu rozwiązania konkretnych problemów. Poznasz najważniejsze mięśnie, którymi będziesz się zajmował podczas sesji masażu, oraz ich funkcje. Dowiesz się, w jaki sposób niektóre problemy koni użytkowanych pod siodłem, są powiązane z anatomią. Nauczysz się kojarzyć zagadnienia anatomiczne z konkretnymi problemami szkoleniowymi oraz behawioralnymi.

To lektura dla wszystkich, którzy chcą poprawić zdrowie, samopoczucie i wyniki swojego konia. Autorka w praktyczny, przystępny i bogaty w walory edukacyjne sposób dzieli się z czytelnikami swoją wiedzą i umiejętnościami. W książce, zawierającej sporą dawkę wiedzy z anatomii konia, uczy technik masażu oraz łączenia ich w całościowe sesje i kładzie szczególny nacisk na pokazanie, jak czytelnik może
masować swojego konia. Masaż może zmniejszyć ból i usztywnienia oraz poprawić jego komfort. Robiąc masaż koniowi, możesz  zrewanżować mu się za wszystko, co nieustannie ci daje. Podczas masażu oboje przeżyjecie wspaniałe chwile, które zbliżą was do siebie.

Sue Palmer spotkałam po raz pierwszy ponad czternaście lat temu, gdy uczestniczyła (wówczas jako Sue Brown) w jednym z moich  kursów Intelligent Horsemanship. Później utrzymywałyśmy stały kontakt, a Sue wyszła za mąż za jednego z uczestników tamtego kursu – za fotografa Simona Palmera. Pamiętam mowę weselną wygłoszoną przez ojca Sue, w której podkreślał, że Sue nieustannie pragnie się uczyć – ręczę, że to prawda. Sue nie tylko uczestniczyła w moich kursach i reprezentuje nas jako Rekomendowany Współpracownik
Intelligent Horsemanship, lecz także przez siedem lat podwyższała swoje kwalifikacje, aby zostać masażystką koni oraz Dyplomowaną Fizjoterapeutką Weterynaryjną. Sue nieustannie dąży do doskonałości – także w jeździectwie. Jest fantastycznym przykładem dla tych, którzy faktycznie pragną wszystkiego, co najlepsze dla koni lub po prostu dla swojego ukochanego konia. Nie można nie doceniać potrzeby fizycznego komfortu u konia, jeżeli chcemy zapewnić  mu wysoką jakość życia i moje konie poddawane są regularnym sesjom z Sue.
Umiejętności właściciela i jego pragnienie dostrzegania tego, co dzieje się z koniem, a także – dzięki tej książce – możliwość samodzielnego i regularnego robienia koniowi masażu, to elementy postawy szacunku i wiedzy o jego potrzebach, dzięki czemu będzie on zdrowy i  szczęśliwy.
Kelly Marks Intelligent Horsemanship

Stwierdzanie, że tylko koń, który nie odczuwa bólu ani napięć w ciele, będzie mógł dobrze pracować, jest truizmem. Ale… czy z pełną odpowiedzialnością potrafimy stwierdzić, że nasz koń nie odczuwa bólu ani napięć mięśni w ciele? Czy znamy przyczynę dzisiejszej  odmowy skoku lub niechęci konia do wyciągnięcia wykroku w kłusie? Czy nie wynika to przypadkiem z napięć mięśniowych i usztywnienia jego ciała?
Konie instynktownie ukrywają odczuwany ból. Ból to słabość, a w naturze słabe jednostki były natychmiast eliminowane. Konie  użytkowane pod siodłem także ukrywają kulawiznę tak długo, jak tylko się da, kompensując ból poprzez napięcie partii mięśniowych, które normalnie nie wykonują takiej pracy. Jeździec powinien znać podstawowe zasady biomechaniki ruchu konia, budowęi funkcje  najważniejszych mięśni, rozumieć zależności pomiędzy anatomią a jakością pracy konia. To pozwoli mu wychwycić wszelkie  nieprawidłowości w jego ruchu lub zachowaniu.
Sue Palmer w swojej książce skupia się nie tylko na technikach masażu klasycznego koni, lecz także omawia zależności występujące pomiędzy jakością pracy pod siodłem a zagadnieniami anatomicznymi oraz biomechaniką ruchu koni. Opisuje grupy mięśni, które mają największy wpływ na jakość ruchu konia, i w których najczęściej występują napięcia. Co więcej, wskazuje, jaki wpływ na usztywnienia poszczególnych partii mięśni ma uprawiana dyscyplina jeździecka. Autorka pomaga zrozumieć biomechanikę ruchu konia, wyjaśniając,
w jaki sposób poszczególne mięśnie są zaangażowane w dany ruch.
Kolejne zagadnienie omawiane przez Sue Palmer to, jakże często pomijany, wpływ dyskomfortu konia na jego zachowanie. Autorka podkreśla, że problemy behawioralne często mają źródło w usztywnieniach mięśni lub odczuwanym bólu. Oczywiście, nie sposób na odległość zdiagnozować konia, ale zamiast sięgać po silniejsze kiełzno lub bat, warto spróbować wyeliminować wszelkie potencjalne przyczyny istniejących problemów w bardziej przyjazny koniowi sposób.
Autorka w jasny i zrozumiały sposób, krok po kroku, uczy technik klasycznego masażu. To bardzo wartościowe, ponieważ podstawowy masaż konia pomaga nie tylko rozluźnić jego mięśnie, lecz także zlikwidować problemy takie jak: potykanie się, brak pracy grzbietem, niedostateczne wkraczanie tylnych kończyn pod kłodę, niechęć do ruchu naprzód, brak prawidłowego baskilowania nad przeszkodą, zagalopowania z nieprawidłowej nogi itp.
Książka Sue Palmer to cenna pozycja na naszym rynku wydawniczym, niezbędna w biblioteczce każdego prawdziwego miłośnika koni. Nawet jeśli nie masz zamiaru samodzielnie robić masażu swojemu wierzchowcowi, warto po nią sięgnąć, by dowiedzieć się, jakie zależności występują pomiędzy zachowaniem a anatomią i biomechaniką ruchu konia.
Beata Fiłonowicz tłumaczka, dyplomowana terapeutka Metody Mastersona, MMCP

Książka Masaż koni. Poradnik dla właścicieli autorstwa Sue Palmer to kompendium wiedzy na temat praktycznego zastosowania masażu, przydatne dla każdego właściciela konia. Jest to jedyna na polskim rynku publikacja, w której w sposób praktyczny ukazano, jak samodzielnie można kontrolować i polepszać stan zdrowia konia poprzez opanowanie i stosowanie podstawowych umiejętności masażu. Książka daje mocne podstawy do dalszego pogłębiania wiedzy na ten temat.
Stawianie przed końmi wysokich wymagań fizycznych oraz oczekiwanie, że będą wykonywać na żądanie człowieka nienaturalne ćwiczenia, które mogą przyczynić się do pojawiania się kontuzji, uzasadnia stosowanie profilaktyki prozdrowotnej poprzez masaż. Urazy układu mięśniowo-szkieletowego dotykają głównie kończyn oraz grzbietu. W konsekwencji, rozpoczynając leczenie konia, jeździec musi często przerwać treningi lub zwolnić ich tempo. Regularny masaż daje możliwość przyśpieszenia procesów rekonwalescencji, a przede wszystkim – dzięki wczesnemu wykrywaniu symptomów choroby – umożliwia świadome zapobieganie poważniejszym urazom w przyszłości. Ponadto masaż buduje silną więź pomiędzy koniem i właścicielem.
Książka Masaż koni. Poradnik dla właścicieli została napisana w sposób jasny i zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy dysponującego ogólną wiedzą z zakresu anatomii konia lub innych zwierząt gospodarskich. Przedstawione w niej fotografie i ilustracje w praktyczny i łatwy  sposób umożliwiają naukę chwytów stosowanych w masażu w poszczególnych okolicach ciała. Bogaty materiał ilustracyjny doskonale przybliża czytelnikowi te trudne zagadnienia, co jest niezaprzeczalną wartością książki. Autorka daje wiele praktycznych wskazówek, co jednocześnie ułatwia zrozumienie i zapamiętanie poruszanych zagadnień.
Nowoczesne kierunki terapii manualnej koni poprzez masaż dopiero zaczynają pojawiać się w Polsce. Przenikają z krajów Europy  zachodniej oraz USA, gdzie profilaktykę prozdrowotną koni sportowych zaczęto rozwijać znacznie wcześniej. W tych krajach wiedza z zakresu rehabilitacji koni jest już bardzo bogata, a masaż został oficjalnie uznany za jedną z form zoofizjoterapii w medycynie  weterynaryjnej. Zawodowi masażyści stali się integralną częścią zespołów medycznych oraz trenerskich w sporcie konnym. Masaż zaczyna cieszyć się coraz większym uznaniem wśród lekarzy weterynarii, trenerów oraz hodowców.
Ten rzetelnie i umiejętnie napisany podręcznik nauki masażu konia powinien dobrze przysłużyć się miłośnikom koni i ich podopiecznym.
dr inż. Maria Soroko Equine Massage – Szkoła Rehabilitacji, Termografia Koni

Wprowadzenie 1. Uczymy się technik masażu 2. Anatomia koni 3. Podstawowy masaż konia 4. Rozwiązywanie problemów 5. Najczęściej zadawane pytania Podpowiedzi do sesji masażu Użyteczne informacje Indeks

Sue Palmer

978-83-62764-07-5